KENANGAN PAHIT DAN MANIS SEMASA BELAYAR DI                                              SAMUDERA



TERBANG TINGGI SANG MERPATI,KEDAHAN JUGA MELEPAS LELAH..bergitulah Bahasa kiasan orang zaman dahulu yang memberi banyak maksud tersirat dan yg pasti tiada kena mengena dgn tajuk hari ini..hahahahaha..

  Di sini saya coretkan sedikit cerita mengenai pengalaman pahit dan manis yang saya tempuh sepanjang 1 tahun di lautan biru.Orang cakap lain padang lain belalang,masalahnya aku belayar kat laut bukan padang..huihihihi...xde modal macam ni la kelaut perginya.Balik kepada topic kita ,di laut bagi aku bnyak yg manis dari pahit rasanya sebab kita jauh dari hiruk pikuk kota cahaya.ewahh ayat sasterawan aku dah keluar..



MANIS #1
                                   gambar gangway(tangga untuk naik kapal dari perlabuhan )

Bila dapat tahu yang aku boleh naik kapal pada 21\02\2016 dan buat pertama kalinya aku Berjaya melangkahkan kaki di atas besi terapung ni (kapal)..Bila naik je semua igt aku ni BOSUN mngkin kebetulan hari tu BOSUN kapal sign off..hahaha..hari pertama lagi aku dah buat krew kapal gelak besar walaupun mereka semua xfasih Bahasa inggeris.


MANIS #2
                                                         perlabuhan Tawau


Bersiar-siar di bandar Tawau,Sabah..waktu ini aku turun beli belah dgn kapten dan krew yang lain kapten belanja aku rawatan rambut dgn kasut boot timberland kos semua skali dlm rm 1000 jugak la..hahahaha..aku bukan kaki bodek okeyyyyy..krew lain pon tak cemburu sebab kenal peragai aku mcm mane.Beliau suruh buat rawatan rambut sbb kat kapal aku selalu ketuk karat smpai rambut ni jadi wrna perang..Beliau beli kasut sebab aku selalu pakai selipar bila turun darat.ini semua belaku sebab minggu sebelumnya orang dari syarikat dan pemilik kapal melawat atas kapal aku,dorang cakap kapal bersih dan xde karat..mana tak kembang hidung kapten aku kene puji..kerja sapa lagi cuci deck kalau bukan AKU DECK KADET..hahaha..kerja ikhlas mesti balasan yg baik kita dapat..

                                                        kasut yang aku dapat



PAHIT# ada 1 je...

                               
 MABUK LAUT..pahit yang ni sampai bila2 mesti terkenang..hahaha..sepanjang 8 bulan aku atas kapal tak pernah pulak aku mabuk laut kalau OS dgn AB biasa la aku tengok dorang dan selalu la jugak aku kacau diorang tu,.Pada bulan JANUARY 2017 sebelum raya cina kapal aku tempuh Monsun di Laut Cina selatan,masa tu kapal rolling baik punya..tersiksa rasa jiwa ni nak makan pon xselera dalam kepala fikir 'KENAPALAH AKU PILIH BIDANG NI'..Hahahaha....seminggu kapal rolling geng..tapi lepas muntah hijau terus xmntah dah smpai sekarang..lepas seminggu tu kapal rolling ke picthing ke aku dah rilek dah main kat deck..




MANIS#3

Bila dapat sign off..saat yang paling best sekali bila kau langkah gangway degan beg besar kau dan kau toleh belakang lambai kat kawan2 yang lain sambal cakap "balik laa woiii.." diorang pulak melambai dgn sayu..hahahaha..



bye byeeeeeeeeeee.............


Comments

Popular Posts