Engine caught on fire sangat2 tak kelakar. (bad experience)

My bad experience


Sejujur nye aku lupe tarikh kjadian tu..tapi yang pasti nye mase tu bulan ramadhan dekat Tanjung Manis, Sarawak. Sape yng naik kapal product tanker yg kecik2 ni tau la kot port 2..port 2 basically dekat sungai..air cetek je draft kadng2 smpai bawah 2m...hhaaaaa..bukan smue Able Bodied boleh steering kat situ (kapal xde helmsman). Dengn arus laju nye pas 2 lorong kecik nye.. kbnyakan capt klau kene bawak kapal situ memng kecut perut sikit la.. (pilot naik jauh dri tmpat anchor)


kedudukan tanjung manis


Kapal smpai situ malam..so kene anchor la sebb boleh masuk mse siang dulu..kene tunggu air pasang. Bile siang 2 dapt je announcement suruh heave up anchor, aku,bosun ngn cip mate g je la anchor station..ala..dh bape buln atas kapal tu..routine biase je.. OS slalunye join same..tpi xtau kenape hri tu die rase die nak steering, bawak kapal masuk..so lepas heave up anchor jlan nak msuk ke port 2 jauh so aku g la msuk bilik jap..mlas nak tnggu kat luar lgi pon xde sape tnggu..smue cau msuk bilik. 

gambr hiasan,anchor station aku koto malu nak tunjuk

Lepas tu aku baru je smpai bilik..tengah nak landing..tup2x “attention2x anchor party anchor party stanby for emergency anchor” okay sebb aku first time dengr mnde 2 aku chill je..tpi aku kluar je bilik..tengok bosun ngn cip mate ngah berlari...peehhh..org tue pon berlari..ni bukan main2 ni..aku pon turut serte la berlari..smpai kitorng kluar je dri accommodation (rumah la lebih kurng) tengok kat belakang,,, naahhhhh!!!! Asap itam ber kepol2 sangat2 xklakar..kapal ngah penuh kot..bawak minyk petrol lak 2..


Lepas tu aku baru je smpai bilik..tengah nak landing..tup2x “attention2x anchor party anchor party stanby for emergency anchor” okay sebb aku first time dengr mnde 2 aku chill je..tpi aku kluar je bilik..tengok bosun ngn cip mate ngah berlari...peehhh..org tue pon berlari..ni bukan main2 ni..aku pon turut serte la berlari..smpai kitorng kluar je dri accommodation (rumah la lebih kurng) tengok kat belakang,,, naahhhhh!!!! Asap itam ber kepol2 sangat2 xklakar..kapal ngah penuh kot..bawak minyk petrol lak 2..


gambar sebagai hiasan
brlari kitorng g ke anchor..smpai je kat windlass xde tnggu ape2 capten trus suruh let go starboard anchor.. kapal ngah laju..trun anchor..nk trun sikit je..tapi...dan2 pulak brake windlass x elok...dh nipis pad die..xmmpu nak break..pas2 trus turun smue la rntai anchor.. nasib baik ade bitter end..klau x trus let go la anchor ngan rntai2 skali..tapi mse 2 memng berasap la kat anchor station..asap karat sebb anchor xpernah trun smpai abes rntai..aku lak nak tlong bosun break,,die tolak nye aku..”jangan det,bahaye..” aku jdi batu je la situ..batu yg ngh ketakutn..lepas abes je smue rantai turun rantai trus tegng,kapal ngh laju ps2 emergncy anchor...apalagi,drift trus kapal mcam dal cite “battleship” tu.


gamba buat rancak cerite

Kapal dah stop 2 bru la reda sikit..tengok asap itam ber kepol2 tdi pon dh brkurng..nsib baik engineer n crew engine semue dh terlatih..dapat pdam kana api dengn cepat..klau x aku xde dh kot skrang ni nak tulis mnde ape aku alami..lepas tanye dri orang bhgian engine..bru la aku tau..rupe2 nye turbo charge yg terbakar..truk gak la mantainnence tok orng engine dengan deck lepas 2..kapal lak tetap jalan..tpi xde turbo charge..memng slow la..tpi xpe..asal kan selamat..sebb keje memang “paras” + pause (aku pause pnuh atas kapal,wat malu je dh beso tpi than nfsu pon xboleh) smue anak kapal dapt cuti sehari lepas siap smue mantainnence.. yyyeeeaaayyyyy..so...tu je la cite die...hhaaaaaa..


Comments

Popular Posts