Engine caught on fire sangat2 tak kelakar. (bad experience)
My
bad experience
Sejujur nye aku lupe tarikh kjadian tu..tapi yang pasti nye mase tu
bulan ramadhan dekat Tanjung Manis, Sarawak. Sape yng naik kapal product tanker
yg kecik2 ni tau la kot port 2..port 2 basically dekat sungai..air cetek je
draft kadng2 smpai bawah 2m...hhaaaaa..bukan smue Able Bodied boleh steering
kat situ (kapal xde helmsman). Dengn arus laju nye pas 2 lorong kecik nye..
kbnyakan capt klau kene bawak kapal situ memng kecut perut sikit la.. (pilot
naik jauh dri tmpat anchor)
kedudukan tanjung manis |
Kapal smpai situ malam..so kene anchor la sebb boleh masuk mse siang
dulu..kene tunggu air pasang. Bile siang 2 dapt je announcement suruh heave up
anchor, aku,bosun ngn cip mate g je la anchor station..ala..dh bape buln atas
kapal tu..routine biase je.. OS slalunye join same..tpi xtau kenape hri tu die
rase die nak steering, bawak kapal masuk..so lepas heave up anchor jlan nak
msuk ke port 2 jauh so aku g la msuk bilik jap..mlas nak tnggu kat luar lgi pon
xde sape tnggu..smue cau msuk bilik.
gambr hiasan,anchor station aku koto malu nak tunjuk |
Lepas tu aku baru je smpai bilik..tengah nak landing..tup2x “attention2x anchor party anchor party stanby for emergency anchor” okay sebb aku first time dengr mnde 2 aku chill je..tpi aku kluar je bilik..tengok bosun ngn cip mate ngah berlari...peehhh..org tue pon berlari..ni bukan main2 ni..aku pon turut serte la berlari..smpai kitorng kluar je dri accommodation (rumah la lebih kurng) tengok kat belakang,,, naahhhhh!!!! Asap itam ber kepol2 sangat2 xklakar..kapal ngah penuh kot..bawak minyk petrol lak 2..
Lepas tu aku baru je smpai bilik..tengah nak landing..tup2x “attention2x anchor party anchor party stanby for emergency anchor” okay sebb aku first time dengr mnde 2 aku chill je..tpi aku kluar je bilik..tengok bosun ngn cip mate ngah berlari...peehhh..org tue pon berlari..ni bukan main2 ni..aku pon turut serte la berlari..smpai kitorng kluar je dri accommodation (rumah la lebih kurng) tengok kat belakang,,, naahhhhh!!!! Asap itam ber kepol2 sangat2 xklakar..kapal ngah penuh kot..bawak minyk petrol lak 2..
gambar sebagai hiasan |
gamba buat rancak cerite |
Kapal dah
stop 2 bru la reda sikit..tengok asap itam ber kepol2 tdi pon dh brkurng..nsib
baik engineer n crew engine semue dh terlatih..dapat pdam kana api dengn cepat..klau
x aku xde dh kot skrang ni nak tulis mnde ape aku alami..lepas tanye dri orang
bhgian engine..bru la aku tau..rupe2 nye turbo charge yg terbakar..truk gak la
mantainnence tok orng engine dengan deck lepas 2..kapal lak tetap jalan..tpi xde
turbo charge..memng slow la..tpi xpe..asal kan selamat..sebb keje memang “paras”
+ pause (aku pause pnuh atas kapal,wat malu je dh beso tpi than nfsu pon
xboleh) smue anak kapal dapt cuti sehari lepas siap smue mantainnence..
yyyeeeaaayyyyy..so...tu je la cite die...hhaaaaaa..
Comments
Post a Comment