Sugar King - Tan Sri Robert Kuok


Tan Sri Robert Kuok Hock Nien


Tujuan saya memilih Tan sri Robert Kuok sebagai idola saya kerana beliau bercita -cita tinggi dan tidak banyak bercakap dan mudah didampingi. Beliau juga pernah berkata bahawa kunci kejayaan beliau adalah nilai keberanian yang utuh. Beliau berani menceburi apa jua bidang perniagaan dan mempunyai tenaga pekerjanya yang jujur and setia terhadap perniagaanya.

LATAR BELAKANG  



Tan Sri Robert Kuok dilahirkan pada 6 Oktober 1923 di Johor Bahru . Beliau merupakan ahli perniagaan Cina Malaysia. Kini , Tan Sri Robert Kuok adalah orang utama atau pengasas syarikat Multinasional , Kumpulan Kuok atau dikenali sebagai KUOK GROUP . Pada mulanya beliau hanya menceburi diri dalam perniagaan gula, beras dan tepung disekitar tahun 1949.


Antara syarikat yang beroperasi di bawah KUOK GROUP ialah :


1)Agrifert Holdings Group
2)Allgreen Properties Limited
3)Pacific Carriers Limited
4)PACC Offshore Services Holdings Limited (POSH)
5)PaxOcean group operates 6 shipyards with 3 located in Indonesia, 2 in China and 1 in Singapore.
6)Kerry Properties 
7)Shangri-La Hotels and Resorts
8)Kerry Hotels is a new five-star brand in the Shangri-La family.
9)Hotel Jen 
10)Traders Hotels
11)Golden Screen Cinemas 
12)FFM
13) PT Gunung Madu Plantation (GMP)
14)Kuok Foundation
15)CWM Group 
16)Chemquest 
17)Wilmar International Limited 






Antara Syarikat syarikat yang dikendalikan di bwah pengurusan KUOK Group Pte Ltd ( Singapore ) di Great World City Tower , Singapore 

Jati Diri Tan Sri Robert Kuok

Tan Sri Robert Kuok seorang yang sungguh teliti dan bercita-cita tinggi dan mudah didampingi dalam kalangan masyarakat. Dalam satu wawancara eksklusif dengan majalah alumni National University of Singapore pada 2000 , Tan Sri Robert pernah berkata kejayaannya adalah hasil keras beliau and beliau memberi nasihat kepada orang ramai supaya jangan harapkan jalan singkat untuk berjaya. Beliau juga berkata bahawa " Jika kita berhaya , orang akan mula memperkatakannya bertahun-tahun , mereka akan datang jika reputasi kita kukuh.


Nampaknya sampai sini sahaja perkongsian saya untuk hari ini ,kalau nak tahu lebih lanjut google sendiri okay !



Pic Credits : https://www.kuokgroup.com.sg/




Comments

Popular Posts